Matthijs' blogpagina 4 van 16 RSS feed van Matthijs' blog

Waar staan de bomen? Geometrische abstractie

dag 81 t/m 84

Uiteindelijk denk ik een vorm te hebben gevonden voor de bomen: geen lijnen, wel vlakjes, zoals de rest van het schilderij is opgebouwd. Geen transparantie, maar dekkende verf, om dezelfde reden. Grijs van kleur, terughoudend, ver weg van zomerse uitbundigheid. En tenslotte spaarzaam toegepast. Misschien worden het daarmee wel ‘volle’ bomen, maar ze passen toch in het kale vroege-voorjaar-karakter van het schilderij. Hieronder een detailvoorbeeld:
Dag 84 detail, grijze bomenklik voor vergroting

Zorgvuldig neerzetten

Vervolgens komt het aan op de juiste positie van de bomen. Ze dragen elk bij aan de compositie van het geheel. Die wil ik niet verstoren, maar juist versterken. Lijnen van voren naar achteren door laten lopen, of van links naar rechts. Vlakken niet of juist wel doorbreken. En spannend ten opzichte van elkaar plaatsen.

Het zorgvuldig plaatsen van elementen is iets wat in de stijlen van de geometrische abstractie (o.a. Constructivisme, Bauhaus, De Stijl) tot kunst is verheven. Malevich, El Lissitzky, Kandinsky, Van Doesburg en Mondriaan zijn sprekende voorbeelden. Ter illustratie hieronder een schilderij van hun collega en tijdgenoot Vordemberge Gildewart. Elk element heeft een nauwkeurig bepaalde positie, elke verhouding doet ertoe:
Vordemberge Gildewart, onbekende titelklik voor vergroting
Op dezelfde zorgvuldige wijze ben ik de bomen aan het planten op het schilderij. Ze vormen lijnen en vlakken die met elkaar en de omgeving samenhangen, ruimtes bepalen, vrijheid en beslotenheid tot stand brengen. Hier alvast een voorproefje, het is nog niet klaar:
Dag 84 Positie van de bomen ten opzichte van elkaarklik voor vergroting

Geoorloofd prutsen en zondagmiddag-stelletjes

Ben bomen aan het schilderen, maar heb daar niets over te melden, ook geen foto’s. Weinig voortgang. Zoals mijn ateliergenote Jaline het vandaag noemde: ik ben geoorloofd aan het prutsen. Wat inhoudt: iets wat ik nog niet beheers (zie mijn vorige blogpost), gaan doorgronden door verschillende dingen te proberen, uit te zoeken, te schetsen, na te doen (en weer te verwerpen). Dit in tegenstelling tot ongeoorloofd prutsen: vinden dat ik iets moet kunnen wat ik nog niet kan, en het toch gaan doen op het doek, waarna ik veel tijd verlies om de schade weer te herstellen. En ik bovendien nog steeds niet doorheb hoe het werkt wat ik wil.

Daarom nog een paar foto’s van de workshop straatfotografie bij Olympus:

Stelletjes

In de Kalverstraat heb ik talloos veel zondagmiddag-stelletjes gefotografeerd. Hier de eerste drie.
Street photography 10‘Wake up’, klik voor vergroting

Street photography 11‘Afgeleid’

Street photography 12‘Voorop’

Terug naar de basis

dag 80

Vandaag in meerdere opzichten terug naar de basis. Na een paar weken afstand vanwege de start van mijn Tai Chi-seizoen (dat vraagt altijd wat extra aandacht) en een uitstapje van een week in de fotografie, ben ik vandaag weer teruggekeerd naar wat inmiddels voelt als mijn basis: schilderen op m’n atelier.

Ook inhoudelijk ben ik teruggekeerd naar de basis. Het schilderij met de stad en de zee gaat nu bomen krijgen. Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik die ga vormgeven. Dus voordat ik ga zitten pielen op het grote doek, weer het schetspapier erbijgepakt. Terug naar de basis.

Nogmaals: hoe schilder ik een boom?

Natuurlijk kan ik wel een boom schilderen, schrijf ik nu. Al is het maar om niet te worden uitgelachen en om mijn ego gerust te stellen. In het geval van het schilderij waar ik aan werk, zijn er evenwel meerdere factoren, die maken dat een groene bol met een stok eronder (=boom) niet volstaat:

1. Een boom in de winter bestaat uit kale takken, oftewel lijnen. Maar alle elementen op het schilderij zijn opgebouwd uit vlakken. Dat principe kenmerkt de stijl van dit werk. Dus lijnen schilderen zou breken met de stijl van het werk en er afbreuk aan doen. Dus probeer ik op de eerste schets iets met vlakken / vlakjes:
Dag80 schets in acryl van bomen in de winter / het vroege voorjaarklik voor vergroting

2. De kleinere takken van een boom in de winter zijn niet dicht / dik, maar transparant. Op het schilderij werk ik evenwel niet met transparanties (uitgezonder de hemel, omdat die bestaat bij de gratie van de afwezigheid van dichte objecten). Alle vlakken zijn dekkend geschilderd. Dus ben ik het gaan zoeken in lichtere tonen van de vlakken, en ruimte ertussen. Aquarel leent zich uitstekend voor deze zoektocht, omdat ik met die techniek niet alles kan ‘dichtsmeren’ – een neiging die ik helaas nogal sterk heb. Hieronder wat probeersels, meteen de kleur van de bomen meegenomen:
Dag80 schets in aquarel van bomen in de winter / het vroege voorjaarklik voor vergroting

3. Ten derde het perspectief: je kijkt in dit schilderij van bovenaf óp de bomen. Dat betekent dat de standaard vorm van de ronde bol met een stok niet klopt. In sommige gevallen, zie je niet eens de stam omdat die onder de takken schuilgaat. De vorm van de bomen wordt ook anders, behalve dan echt ronde-bol-bomen natuurlijk. Daarmee heb ik zitten knoeien op het volgende schetsblad:
Dag80 schets in aquarel van bomen in de winter / het vroege voorjaarklik voor vergroting

4. In de winter vormen bomen die bij elkaar staan over het algemeen een groep, en zijn ze niet echt als afzonderlijk bomen te onderscheiden. Kijk maar op onderstaande foto (niet naar de voorste bomen kijken). Dát is wat ik uiteindelijk op dit doek wil overbrengen. Dus het gaat er ook nog eens om, een transparante groep weer te geven, met de randvoorwaarden die ik hierboven heb genoemd. Daar ben ik nog niet uit. Morgen dus weer verder.
Dag80 groep bomen in de winterklik voor vergroting

Street photography post 5

Deze week blog ik over de workshops fotografie die ik afgelopen zondag heb gedaan bij het Olympus Concept Centre in Amsterdam. Ter geruststelling voor degenen die me op dit blog hebben gevolgd voor het grote schilderij waaraan ik werk (en dat nog niet klaar is, ik weet het): “Nee, ik heb niet ineens een ander vak gekozen!”

Wat dan wel? Moet ik niet elke dag hard doorschilderen? Nou, nee dus. Het is voor mij heel verfrissend om met dit fotografie-uitstapje even los te kunnen gaan met andere onderwerpen, compositie, toon, contrast, scherpte, enzovoorts. Zodat ik weer goed voel wat de waarde is van het schilderen, en komende maandag weer fris en fruitig achter de ezel plaatsneem.

Drie maal zwart-wit

Hier dus nog een paar foto’s die ik zondag heb geschoten en nu thuis bewerkt. Drie zwart-wit foto’s, elk met een totaal andere toepassing van het zwart-wit-effect. Klikken om te vergroten is aan te raden.

Meisje in bolletjesjas

Het bolletjespatroon in de jas van het meisje schreeuwde om het aanbrengen van een vintage-bewerking. Waarna ik ineens zag dat het onschuldige enthousiasme van het meisje en de bescherming van de moeder van alle tijden zijn: foto van vroeger (vintage-effect, oude gevel, oud lijkende fiets) in moderne tijd (spijkerjasje, scooter). Een grote boodschap in een klein plaatje:
Street photography 7

We zijn allen onderweg

De Segways op de achtergrond van de volgende foto maken dat het hier vooral draait om het geheel, niet alleen om de man die naar de camera kijkt. Wat het mij vertelt is dat we continu ergens naartoe op weg zijn – wellicht even pauzeren als we onszelf dat toestaan (het telefoontje) – maar daarna weer hups op pad. De man op de voorgrond is daar heel serieus over, maar door de grappige uitstraling van de Segways wordt deze zwaarte op de hak genomen. Jammer dat de fietser achter de vrouw niet apart in beeld rijdt, dat had het effect afgemaakt:
Street photography 8

Open vragen

De derde foto vind ik het meest moeilijk om te omschrijven. Laat ik het maar houden bij het stellen van een paar vragen: wat denkt deze man? In wat voor stemming verkeert hij? Kijkt hij naar iets, of staart hij in de verte, zijn aandacht naar binnen gericht? Zou hij gelukkig zijn?
Street photography 9

Roze golf in de straten van Kristiansund

Nu ik toch bezig ben met pics van de straat: deze heb ik geschoten in Kristiansund, Noorwegen. Kleuren van de auto heb ik authentiek gelaten, de achtergrond heb ik bewerkt:
Kristiansund, Norway

Nog een foto in de serie Street Photography

Deze vond ik ook leuk om te bewerken. Meerdere verhaallijnen te ontdekken:
Street photography 6

Street photography, deel 2

Gisteren blogde ik over de workshops fotografie die ik afgelopen zondag had gevolgd.

Hier nog een paar foto’s die ik heb geschoten bij de workshop straatfotografie en zojuist thuis bewerkt.

Drie foto’s uit Amsterdam

De jongen kijkt achterom, de mensen op de achtergrond lopen van ons af. Dan nog de tekst op zijn T-shirt erbij. Mooie samenloop.
Street photography 3

Bij de volgende foto heb ik de kleuren aangezet, om de uitstraling van deze dames te vergroten ten opzichte van de grijze achtergrond van de stad. Klik vooral even om te vergroten:
Street photography 2

De derde foto heb ik vierkant gesneden om de compositie goed te krijgen. De diagonalen en driehoeken werken mee, het onderwerp staat prominent in beeld:
Street photography 5