In deze galerie een overzicht van mijn schilderijen en grafisch werk, ingedeeld in albums op thema en daarmee grotendeels ook chronologisch. Naar beneden scrollend ziet u mijn ontwikkeling terug in de tijd. Achtergronden bij en nieuws over de schilderijen staan in mijn schilderblog.

Klik op een album om de werken te bekijken. U kunt ook zoeken op maand en op trefwoord. Verder presenteer ik enkele werken op een speciale manier, zoals een filmpje van de ontwikkeling van een schilderij, of afbeeldingen met een hoge resolutie.

De prijzen van nog niet verkochte schilderijen zijn exclusief passe-partout en/of lijst. Het laatste kan ik op verzoek verzorgen.

  • 1
  • Stad en Land

    Stad en Land

    Sinds 2009 schilder ik gebouwen en landschappen in een realistische stijl waarbij ik me thuis voel.

  • Opdracht: European Patent Office

    Opdracht: European Patent Office

    In samenwerking met een particuliere opdrachtgever volgde ik van 2013 tot en met 2016 de laatste gebruiksjaren en het begin van de sloop van het oude gebouw van het European Patent Office in Rijswijk. Met de bedoeling om de kenmerkende sfeer vast te leggen van het gebouw dat eind jaren 60 is ontworpen, afgezet tegen de aanstaande sloop. Daartoe hadden we besloten dat ik een zestal linodrukken zou vervaardigen - gefaseerd op te leveren tijdens de laatste levensjaren van het gebouw. In dit album het eindresultaat van onze samenwerking.

  • Project: Patras Parking

    Project: Patras Parking

    In september 2014 heb ik deelgenomen aan een internationaal schildersymposium in Patras, Griekenland. Op een wandeling door deze stad raakte ik geïnspireerd door het grote aantal zielloze Parkings dat tussen de huizenblokken lag te verpieteren. Griekenland in crisis - merkwaardig gemeentelijk beleid? De foto's die ik tijdens deze tocht maakte hebben geleid tot het schilderij dat ik als onderdeel van het symposium heb opgeleverd. In dit album vind je als eerste het schilderij, daarna een selectie uit de foto's.

  • Project: 'Dagelijks water geven'

    Project: 'Dagelijks water geven'

    In 2014 te zien geweest op de Zomerexpo in het Gemeentemuseum Den Haag. --- Bijna geheel 2013 heb ik besteed aan het maken van het schilderij met de titel 'Dagelijks water geven'. In dit album zie je de weerslag van een jaar intensief werken, verdiepen, uitzoeken. Niet alleen het eindresultaat staat erin, maar ook de schetsen die daartoe hebben geleid. Er is ook een hoge-resolutie versie van het schilderij. Lees meer over dit schilderij in mijn schilderblog of - nog beter - bekijk mijn posts over dit werk direct en in chronologische volgorde.

  • Opdracht: Gaastmeer, Friesland

    Opdracht: Gaastmeer, Friesland

    Het schilderij 'Gaastmeer' heb ik in 2008 in opdracht geschilderd. In dit album is het eindresultaat te zien, een panoramisch schilderij (acryl) van 240 x 80 cm. Daarnaast zijn 4 geschilderde studies te zien die ik heb gemaakt om gevoel te krijgen bij de onderwerpen Friesland, zeilen, natuur en landschap. Verder heb ik fotocollages gemaakt die belangrijk zijn geweest voor de bepaling van de compositie van het werk. Bekijk ook het filmpje waarin het ontstaan van het schilderij stapsgewijs is vastgelegd. Verder is er een 'inzoombare' variant van het schilderij te bekijken, en een hoge-resolutie versie.

  • Funderingstechniek

    Funderingstechniek

    Na mijn afstuderen als civieltechnisch ingenieur (1995) heb ik ruim een jaar gewerkt als geotechnisch adviseur bij Gemeentewerken Rotterdam. Daar hield ik me bezig met funderingen en grondgesteldheid. De NEN-(reken)normen die ik toen hanteerde kwam ik weer eens tegen in mijn boekenkast. Ik ben hiermee gaan scheuren en plakken: funderingstechniek als basis voor 6 schilderijen. Tijdens het werk bleken deze schilderijen verrassend goed op 6 periodes en plaatsen in mijn leven te passen. Met die invalshoek heb ik de serie afgerond.

  • Hoogbouw laagbouw

    Hoogbouw laagbouw

    In 2007 heb ik verschillende stijlen gehanteerd om mijn fascinatie voor huizen en steden te kunnen vastleggen op doek. Dit heeft geresulteerd in een tiental schilderijen die qua formaat en thema bij elkaar horen, maar qua uitstraling behoorlijk uiteenlopend zijn. De drie grijze schilderijen zijn geënt op mijn kijk op het centrum van Den Haag.

  • Paleizen en kerken

    Paleizen en kerken

    Met het schilderij 'de Ontdekkingsreis' (2006) ging ik vrijer schilderen. Vanuit die vrijheid heb ik de serie van vijf blauwgroene schilderijen opgebouwd die daarna kwam: paleizen en kerken. Nog wel gebouwen (paleizen en kerken), maar veel minder schematisch dan in 2005. De serie was voor de expositie 'Zus en Zo' met neven en nichten in galerie De Pomp en Het Oude Raadhuis in Warmond. Vanwege dit familieverband maakte ik het laatste schilderij 'Familieportret' als toegift.

  • Ontdek je eigen wereld

    Ontdek je eigen wereld

    Krulletjes en kriebeltjes tegen een zachte achtergrond. In 2004 begonnen met inktlijntjes, droedels, gekke vormpjes. En dan tot een eenheid brengen met kleurvlakken. En weer kriebelen. Ladders, huisjes, blokjes, kuikens, poezen. Allemaal in een vreemde wereld. Onbekend maar vertrouwd. Ontdek je eigen wereld.

  • Overal huisjes

    Overal huisjes

    Schilder een vierkantje met een driehoekje erop, en iedereen zal er een huisje in zien. Rechtop, op z'n kant, ondersteboven - het blijft een huisje. Dit gegeven is uitgewerkt te zien in dit album. Het huisje is een middel om te spelen (=oefenen, leren) met kleur en compositie. Aan het eind van deze ontdekkingstocht komen in het tweeluik 'Waanzinnig Gedroomd' de huisjes bijna abstract in de jaren 70 terecht. In het tweeluik 'Woestijnstad' is de basisvorm van het huisje juist gebruikt voor een organischer en realistischer resultaat.

  • Vreemde kostgangers

    Vreemde kostgangers

    Mijn favoriete manier van tekenen is het zogenaamde 'blind tekenen': je kijkt alleen maar naar het model terwijl je tekent - en nooit op het tekenvel waarop je werkt. Moeilijk om jezelf te bedwingen om toch niet tussentijds bij te sturen, maar het eindresultaat is vaak verbluffend: tekeningen die in weinig opzicht op de werkelijkheid lijken, maar de essentie van het model treffend en humoristisch weergeven. Lichaamshouding en persoonlijke kenmerken zijn meestal uitvergroot - een goede basis om een kunstzinnig portret te maken zonder karikaturaal te worden.

  • In hun blootje

    In hun blootje

    Er bestaan talrijke manieren om een model op doek of papier vast te leggen. In dit album zie je de weerslag van 2 jaar modeltekenen en -schilderen: naaktmodellen in acryl, inkt, gouache, collage, houtskool, comté, pastel, of een combinatie van deze materialen.

  • Portretgalerij

    Portretgalerij

    Wat een klus om iemand vast te leggen op papier. Gezichts- en lichaamskenmerken wil je gelijkend hebben, maar een getroffen lichaamshouding doet ook veel - soms zelfs alles.

  • Leren tekenen

    Leren tekenen

    In 2006 en 2007 heb ik intensief cursussen modeltekenen gevolgd op het Haagse Koorenhuis. Daar heb ik alle stappen doorlopen om te leren model- en portrettekenen: richting aangeven (draadpoppetjes), geometrische vormen (robot-idee), volume (spiralen), lijn of vlak, toon (vaak met inkt), compositie, kleur, contrast, materiaalgebruik, detaillering (ogen, mond, neus, oren). Deze tussenstappen vind ik minstens zo boeiend als een geslaagd eindresultaat.

  • Mannen, vrouwen en aardappels

    Mannen, vrouwen en aardappels

    ... en aardappels? Drie aardappels hebben minstens zoveel te vertellen als de mannen en vrouwen uit deze serie. Het klopt allemaal niet zo bij hen. Er zitten wat dingen op een verkeerde plek en dergelijke. Ze vragen zich af waar ze beland zijn, terwijl het toch al niet zo gemakkelijk ging allemaal.

  • Kuikens on the move

    Kuikens on the move

    Geen kuiken zonder naveltje. Ze doen dan ook wel erg menselijke dingen. Samen op een brommer, een zwemwedstrijd, wachten op een vliegtuig. Gelukkig leven ze in een veilige en overzichtelijke wereld.

  • Dierentuin

    Dierentuin

    In 2003 begon ik met het schilderen van deze dierentuinserie. Lekker gestileerd werken, eenvoudige kleuren bij elkaar zoeken, en op zoek naar die ene oogopslag die dier, en daarmee het schilderij, interessant maakt. Als de dieren in één werk samenkomen schrikken ze altijd wel een beetje van elkaar: "was dat nou de bedoeling?"

  • Poes (sloom)

    Poes (sloom)

    Het werk 'Poes en Vogel' was het eerste schilderij waarin ik interactie tussen dieren vastlegde. De poezen in de schilderijen daarna reageren niet allemaal even blij en actief op de andere dieren die ze tegenkomen. Zeg maar gerust sloom.

  • Herman door de eeuwen heen

    Herman door de eeuwen heen

    Cursus gevolgd op Anders Bekeken in 2004: portrettekenen door de eeuwen heen. Acht keer was Herman ons model. Inmiddels is Herman niet meer onder ons, hij leeft nu voort op de schilderijen van cursisten. Als een barokke heer van stand, als kapitein met een drankprobleem, of als verknipte persoonlijkheid in kubistische stijl.

  • Ets, lino en zeefdruk

    Ets, lino en zeefdruk

    Om mijn blik op het schilderen te verbreden heb ik een drietal workshops gevolgd: etsen, linosnede en zeefdruk. Leuk! Het etsen bood me een ideale gelegenheid om mijn krulletjes- en kriebeljtesstijl toe te passen. En natuurlijk zijn er weer kuikens of poezen in de problemen. De linosnede hielp me om bewuster te worden van het gebruik van vlakken. Met zeefdrukken heb ik gewerkt aan het onderzoeken van het werken in lagen.

  • Abstractie en actie

    Abstractie en actie

    In 2004 / 2005 heb ik op Anders Bekeken de cursus 'abstract schilderen' gevolgd. Toen heb ik geleerd over - en te schilderen met kennis van - voor mij nog onbekende begrippen als Action Painting, Abstract Expressionisme, Constructivisme. Allemaal superchill. In dit album het resultaat van een kwartaal hard werken + wat andere abstracte probeersels.

  • Landschappelijk schoon

    Landschappelijk schoon

    Toen ik in 1998 begon met schilderen lag het voor mij voor de hand dat ik landschappen zou schilderen ("wat anders?"). Toen ik in 2003 de draad weer oppakte ging ik daar dan ook (onder andere) mee verder. Heeft zich daarna niet meer doorgezet. Tot ik in 2008 het schilderij Gaastmeer ging schilderen. Wat een (om)weg!

  • Losse eindjes - zoek het verband

    Losse eindjes - zoek het verband

    Sommige werken passen niet in een serie of een groep. Toch wil ik ze wel laten zien - ze horen erbij. Soms is een schilderij een schakel tussen twee series. Andere werken heb ik gemaakt toen ik in 2007 met Jaline de cursus 'Hedendaags Schilderen' ontwikkelde. We wilden natuurlijk eerst onze eigen opdrachten uitproberen voordat we die op de groep loslieten. Weer andere schilderijen zijn gewoon probeersels. Afijn, kijk maar.

  • 1