Yin & Yang in de kunst

Dag 15

Vanochtend de laatste hand gelegd aan de onderschildering van de gebouwen. Al met al heeft deze fase behoorlijk wat tijd gekost, meer dan ik gepland had. Vooral het straktrekken van de portiekwoningen heeft veel extra uren gevraagd. Gisteren heb ik bovendien de beslissing genomen om alle gebouwen dezelfde hoogte te geven. Dat heeft me nog een extra ochtend beziggehouden. Geeft nu een rustiger beeld – en daar was het om te doen. De ruimte in de verte heb ik ook van een nieuwe laag voorzien. De onderschildering is nu klaar op de bomen na. Om op schema te blijven wil ik daarvoor dit weekend nog een paar uur uittrekken. Stil en rustig op m’n atelier, echte Yin-tijd.

(Yin-tijd? Lees hieronder verder.)

De onderschildering van de gebouwen is klaarklik voor vergroting

Wanneer ik nu naar het doek kijk, komt het somber op me over. Kan er nóg meer bruin, zwart en grijs gecombineerd worden in een geometrisch patroon? Voor mij vormt het evenwel de ideale ondergrond om een stil schilderij te maken. De lichtere tonen die ik volgende week ga aanbrengen, zullen er niet uit gaan knallen, maar van onderaf gedekt worden. De rust zit er al in.

Yin & Yang

En wat dan nog, als het schilderbij ‘somber’ is? Moeten alle schilderijen altijd mooi, vrolijk, aangenaam zijn? Dit lijkt me een goed moment om de begrippen Yin en Yang erbij te halen, die in m’n Tai Chi-lessen een essentiële rol spelen.

Yin Yang symbool In het Chinese Taoïsme wordt gesteld dat het universum is opgebouwd uit de twee tegengestelde principes Yin en Yang.

Yin is het principe van stilte, naar binnen keren, herfst en winter, vergankelijkheid, kou, het noorden, de maan, het vrouwelijke.

Yang is het principe van beweging, creatie, lente en zomer, bloei, warmte, het zuiden, de zon, het mannelijke.

Yin en Yang kunnen niet zonder elkaar, ze vullen elkaar volledig aan. Denk bijvoorbeeld aan compost (yin) en de bloem die erop groeit (yang), een topsporter (yang) die voldoende tijd moet vrijhouden voor rust en herstel van zijn spieren (yin), de nacht (yin) waarin we uitrusten van de dag (yang).

In de westerse wereld zijn we geneigd om vooral Yang te willen meemaken: actie, afleiding, spullen kopen, alleen maar fijne emoties voelen. Met het verwaarlozen van Yin-aspecten verliezen velen hun balans. Het is voor iedereen nodig om tot rust te komen, zichzelf te voelen, verdriet te ondergaan, gebeurtenissen te verwerken, inspiratie op te doen voor hernieuwde creatie en actie.

En nu terug naar de kunst. Een ‘somber’, rustig schilderij kan je helpen om met Yin in contact te komen, even stil te staan, met onverwerkte gebeurtenissen in contact te komen. Om vervolgens een ‘vrolijk’ schilderij op waarde te kunnen schatten – om wat het ís, niet om je van een depressie af te houden. Daarom houd ik van schilderijen met lelijke gebouwen, kliko’s, coniferen en regen. Omdat ze Yin zijn.

Hieronder een typerend Yang-voorbeeld, een schilderij dat ik in 2005 heb gemaakt: Samen op de brommer. De kleuren knallen eruit, er zit beweging in, het gaat om actie, emotie, uiterlijk vertoon.

schilderij Samen op de brommer‘Samen op de brommer’, Matthijs Winnubst, 2005

Laat als eerste je reactie achter RSS Feed van de reacties op dit artikel

verplicht

verplicht