Basisgroep Tai Chi & Qigong

Basistechnieken en ontspanning

Losse elementen van Tai Chi worden in deze les gecombineerd met een vaste set van 8 Qigong-oefeningen en een korte Mindfulness-training om je uit te nodigen meer bewust te worden van je lichaam en je enkele basistechnieken eigen te maken. De eerste donderdag van elke maand hebben we een open les voor iedereen die zich wil oriënteren op Tai Chi en zich een beeld wil vormen van mijn lessen.

Vanuit het open karakter is deze les voor iedereen (alle leeftijden, mensen met beperkingen) toegankelijk en zijn bovendien geen voorkennis of vaardigheden vereist.

studio yogaruimte roline matthijs winnubst tai chiEen sfeervolle lesruimteDeze groep biedt een ideale manier om kennis te maken met Tai Chi en je voor te bereiden op een vervolg waarin je eerst de 24-vorm en eventueel later de 108-vorm gaat leren (dit zijn de voorgeschreven sets van bewegingen waar Tai Chi bekend om staat, de spreekwoordelijke ‘Chinezen in het park’). Hoe lang je aan de basisgroep zult deelnemen voordat je aan de 24-vorm kunt beginnen, is vooraf niet te zeggen - het is van persoon tot persoon verschillend hoe vertrouwd je bent met je lichaam, of en hoeveel tijd je hebt om voor jezelf te oefenen, en wellicht reikt je behoefte in jouw Tai Chi-beoefening niet verder dan wekelijks oefenen en ontspannen middels deze groepsles. Vanuit de kleinschaligheid van mijn school is er voor ieder ruimte om dit persoonlijk en in overleg met mij in te vullen.

In de lessen van deze basisgroep leer je in eerste instantie vooral om te ontspannen met behulp van diverse oosterse technieken: we combineren oefeningen uit Tai Chi, Qigong en Mindfulness. En passant werk je aan een duurzame verbetering van je gezondheid en en zul je groeien in bewustzijn. Je ondervindt telkens weer dat je aanwezigheid in het moment enorm toeneemt tijdens de les.

Voor deze groep zijn geen voorkennis of vaardigheden vereist. Het niveau is erop aangepast dat je altijd kunt instromen, ook als je voor een eerste keer meedoet of als je één of meer lessen hebt moeten missen, terwijl je als terugkerende deelnemer wordt uitgedaagd op een dieper niveau. Bij regelmatige komst naar de lessen bouw je een pakketje op van oefeningen die jou aanspreken en die je naar behoefte ook thuis kunt gaan doen. Uiteindelijk zijn je basisvaardigheden zodanig dat je kunt starten met het leren van de 24-vorm als je dat zou willen.

Overzicht lesgegevens basisgroep

  • Dag: Elke donderdag
  • Tijd: 18.00-19.15 (open vanaf 17.45, omkleden, thee)
  • Locatie: Studio Roline: Willem van Outhoornstraat 48B Den Haag
  • Lestarieven:
    • €15 proefles/eerste keer
      • (bij aanschaf van een strippenkaart na afloop is de proefles gratis en worden de kosten in mindering gebracht op de strippenkaart)
    • €18,50 losse les
    • €80 voor 5 lessen (€16 per les), 6 weken geldig
    • €135 voor 10 lessen (€13,50 per les), 12 weken geldig
  • Betaling: Bij de les contant, of vooraf op IBAN NL02 TRIO 0198 3813 95 tnv Matthijs Winnubst, Den Haag
  • Inschrijven: Bij de docent, Matthijs Winnubst
    06-44742528 | matthijs@matthijswinnubst.nl
  • Lesvoorwaarden voor groepsles

    Lesinhoud en -opbouw

    Om rustig aan te kunnen komen, om te kleden en te acclimatiseren, is vanaf een kwartier voor aanvang de ruimte open. Thee staat klaar.

    De les is zo opgebouwd dat je in het begin van elke les vooral met je aandacht bij jezelf bent, om een (vaak drukke) dag achter je te kunnen laten, om contact met je lichaam te maken en rust in jezelf te creëren. Het actievere tweede deel van de les zorgt ervoor dat je weer fris wordt, naar buiten gericht, klaar voor de avond.

    Mindfulness

    meebewegen als een rietpluimDe les begint met een korte Mindfulness-oefening (±10 min.): ontspannen staan en rustig met je aandacht naar binnen gaan. Wie niet lang kan staan mag ook zitten natuurlijk. Onder mijn begeleiding observeer je de ene keer je stand en je voeten, een andere keer je adem, je aanwezigheid in de ruimte, dan weer eens je gedachten, je emoties, enzovoorts. Alleen al deze stille aandacht voor jezelf is heel heilzaam.

    Qigong

    In het tweede deel van de les leer je 8 eenvoudige Qigong-oefeningen (±20 min.) om vanuit de lichamelijke beweging weer actief te worden. Terwijl de stilte van de mindfulness nog doorwerkt, voer je eenvoudige bewegingen uit, waarmee je levensenergie (Chi) weer op een gezonde manier gaat stromen.

    Vanwege de effectiviteit en toegankelijkheid (al 10 jaar breed gedragen tevredenheid onder mijn leerlingen) van deze Qigong-oefeningen, worden ze door alle groepen elke les opnieuw beoefend. Dus ook wanneer je doorgroeit, blijf je hiermee werken.

    Tai Chi

    Hierna zijn we toe aan de Tai Chi-oefeningen (±40 min). Door de langzame, bewuste bewegingen van Tai Chi verschuift je aandacht van je denken naar je lichaam en bereik je een alerte maar ontspannen aanwezigheid. In de basisgroep gebruiken we afzonderlijke houdingen uit de Yang-stijl (24- en 108-vorm), elk met hun eigen naam en toepassing. Omdat het aanbod aan Tai Chi-bewegingen divers is en niet altijd voor iedereen even gemakkelijk te onthouden, kun je elke keer rekenen op uitgebreide instructies - op die manier blijven de oefeningen eenvoudig en toegankelijk voor iedereen, terwijl degenen die al meer ervaring hebben zich kunnen verdiepen in lichaamshouding, voetenstand, ademhaling, een gezonken onderrug, een ontspannen bovenlichaam, enzovoorts.

    Tijdens de lessen wordt aandacht gegeven aan de achtergrond en toepassing van Tai Chi om het geleerde in een breder kader te plaatsen. Zowel de meditatieve aspecten als de oorsprong als zelfverdedigingstechniek krijgen daarbij aandacht.

    Voor wie enthousiast is geworden over de Tai Chi-oefeningen en voldoende ervaring heeft opgedaan in deze basisgroep, start er geregeld een cursus waarin je de 24-vorm kunt leren, om in een vervolgcursus door te stromen naar de ‘officiële’ 108-vorm. Als je deze vormen onder de knie hebt, kun je je verder bekwamen in de gevorderden-groep.

    Terug naar het complete lesaanbod.