Ontspanningsles

Doelgericht ontspannen met Tai Chi & Qigong

Losse elementen van Tai Chi worden gecombineerd met Qigong- en korte Mindfulness-oefeningen. Deze les is wekelijks voor iedereen toegankelijk, geen voorkennis of vaardigheden vereist!

In deze lessen leer je om te ontspannen met behulp van diverse oosterse technieken: we combineren oefeningen uit Tai Chi, Qigong en Mindfulness. En passant werk je aan een duurzame verbetering van je gezondheid en en ga je groeien in bewustzijn. Je ondervindt telkens weer dat je aanwezigheid in het moment enorm toeneemt tijdens de les.

Het is tegelijk een ideale manier om kennis te maken met Tai Chi en je de basisprincipes eigen te maken.

Voor deze les zijn geen voorkennis of vaardigheden vereist. Het niveau is erop aangepast dat je altijd kunt instromen, ook als je voor een eerste keer meedoet of als je één of meer lessen hebt moeten missen, terwijl je als terugkerende deelnemer wordt uitgedaagd op een dieper niveau. Bij regelmatige komst naar de lessen bouw je een pakketje op van oefeningen die jou aanspreken en die je naar behoefte ook thuis kunt gaan doen.

Overzicht lesgegevens ontspanningsgroep

  • Dag: Elke donderdag
  • Tijd: 17.15-18.30 (open vanaf 17.00, omkleden, thee)
  • Locatie: Studio Roline: Willem van Outhoornstraat 48B Den Haag
  • Lestarieven:
    • €15 proefles/eerste keer
      • (bij aanschaf van een strippenkaart na afloop is de proefles gratis en worden de kosten in mindering gebracht op de strippenkaart)
    • €18,50 losse les
    • €80 voor 5 lessen (€16 per les), 6 weken geldig
    • €135 voor 10 lessen (€13,50 per les), 12 weken geldig
  • Betaling: Bij de les contant, of vooraf op IBAN NL02 TRIO 0198 3813 95 tnv Matthijs Winnubst, Den Haag
  • Inschrijven: Bij de docent, Matthijs Winnubst
    06-44742528 | matthijs@matthijswinnubst.nl
  • Lesvoorwaarden voor groepsles

    Lesinhoud en -opbouw

    Om rustig aan te kunnen komen, om te kleden en te acclimatiseren, is vanaf een kwartier voor aanvang de ruimte open. Thee staat klaar.

    De les is zo opgebouwd dat je in het begin van elke les vooral met je aandacht bij jezelf bent, om een (vaak drukke) dag achter je te kunnen laten, om contact met je lichaam te maken en rust in jezelf te creëren. Het actievere tweede deel van de les zorgt ervoor dat je weer fris wordt, naar buiten gericht, klaar voor de avond.

    Mindfulness

    meebewegen als een rietpluimDe les begint met een korte Mindfulness-oefening (±10 min.): ontspannen staan en rustig met je aandacht naar binnen gaan. Wie niet lang kan staan mag ook zitten natuurlijk. Onder mijn begeleiding observeer je de ene keer je stand en je voeten, een andere keer je adem, je aanwezigheid in de ruimte, dan weer eens je gedachten, je emoties, enzovoorts. Alleen al deze stille aandacht voor jezelf is heel heilzaam.

    Qigong

    In het tweede deel van de les gebruiken we 8 eenvoudige Qigong-oefeningen (±25 min.) om vanuit de lichamelijke beweging weer actief te worden. Terwijl de stilte van de mindfulness nog doorwerkt, voer je eenvoudige bewegingen uit, waarmee je levensenergie weer op een gezonde manier gaat stromen.

    Tai Chi

    Hierna zijn we toe aan de Tai Chi-oefeningen (±40 min). Door de langzame, bewuste bewegingen van Tai Chi verschuift je aandacht van je denken naar je lichaam en bereik je een alerte maar ontspannen aanwezigheid. In de basisgroep gebruiken we afzonderlijke houdingen uit de Yang-stijl (24- en 108-vorm), elk met hun eigen naam en toepassing. Omdat het aanbod aan Tai Chi-bewegingen divers is en niet altijd voor iedereen even gemakkelijk te onthouden, kun je elke keer rekenen op uitgebreide instructies - op die manier blijven de oefeningen eenvoudig en toegankelijk voor iedereen, terwijl degenen die al meer ervaring hebben zich kunnen verdiepen in lichaamshouding, voetenstand, ademhaling, een gezonken onderrug, een ontspannen bovenlichaam, enzovoorts.

    Tijdens de lessen wordt aandacht gegeven aan de achtergrond en toepassing van Tai Chi om het geleerde in een breder kader te plaatsen. Zowel de meditatieve aspecten als de oorsprong als zelfverdedigingstechniek krijgen daarbij aandacht.

    Voor wie enthousiast is geworden over de Tai Chi-oefeningen, start er geregeld een cursus waarin je de 24-vorm kunt leren, om in een vervolgcursus door te stromen naar de ‘officiële’ 108-vorm. Als je één van deze vormen onder de knie hebt, kun je je verder bekwamen in de gevorderden-groepen.

    Terug naar het complete lesaanbod.